Algemene voorwaarden

1. Partijen
De groepering van dierenartspraktijken met werkingsvennootschap Nesto BV, met
ondernemingsnummer BE 0897.729.357 en maatschappelijke zetel te
Voortkapelseweg 102, 2200 Herentals, alsook de door haar uitgebate website(s) en
sociale media kanalen, en alle aan de groepering verbonden juridische entiteiten,
zoals opgelijst in bijlage 1.
hierna “NESTO”
en
elke natuurlijke persoon of onderneming in wiens opdracht NESTO diensten of
goederen levert, al dan niet voor de daadwerkelijke begunstigde of diens dier(en),
hierna “Klant”.
2. Definities
• “Voorwaarden”: alle hieronder vermelde bepalingen inclusief bijlagen die hier
integraal deel van uitmaken
• “Dier”: het dier dat de Klant bij NESTO aanmeldt of aanbiedt voor een
diergeneeskundige Zorgprestatie in de ruimste zin van het woord
• “Zorgprestatie”: elke zorgkundige, (para)medische of diagnostische handeling
die NESTO in opdracht van de Klant uitvoert, al dan niet in de Praktijk of op
verplaatsing
• “Diensten”: de Diensten die NESTO ten gunste van de Klant levert teneinde de
Overeenkomst aan te bieden of uit te voeren, alsook de administratieve,
promotionele en boekhoudkundige processen daartoe
• “Dierenartsen”: de dierenartsen, paraveterinairen, alsook de assistenten en
dierenartsen in opleiding die onder hun supervisie handelen, en die in opdracht
van NESTO Zorgprestaties aanbieden in overeenstemming met de wet op de
uitoefening Dierengeneeskunde en het besluit Paraveterinairen en/of volgens de
richtlijnen van de deontologische code van de orde der dierenartsen (Conseil
régional de l'Ordre des Vétérinaires d'expression française / Nederlandstalige
Gewestelijke Raad van de Orde der Dierenartsen)
• “Dierenarts van Wacht”: de Dierenarts waartoe de Klant zich dient te richten voor
dringende Zorgprestaties tijdens het weekend, feestdagen of buiten de NESTO
openingsuren, waarvoor de Klant contactgegevens kan raadplegen op
https://www.ordederdierenartsen.be/wachtdiensten of beluisteren op het
antwoordapparaat van de eigen NESTO dierenartspraktijk
• “Verkoop”: elke verkoop of levering van Goederen door NESTO aan de Klant al
dan niet ten gevolge van een bestelling die rechtstreeks of via “verkoop of afstand”
werd geplaatst
• “Goederen”: alle medische materialen die NESTO gebruikt tijdens de
Zorgprestatie en/of Goederen die de Klant bij of via NESTO aankoopt zoals doch
niet beperkt tot medicatie, verzorgingsmateriaal, dierenvoeding en
huisdierbenodigdheden.
• “Website”: de Website https://nesto.be en elk alternatief domein daarvoor
uitgebaat door NESTO
• Applicaties: de online applicaties en software toepassingen die NESTO gebruikt
en/of vrijblijvend aan de Klant aanbiedt, bijvoorbeeld voor het maken van een
online afspraak, zoals de online afsprakentool “mijndieren.eu” ontwikkeld, beheerd
en onderhouden door SONETAS (BE0893.138.980)
• Praktijk: elke veterinaire zorginstelling of ruimte waar NESTO Zorgprestaties
levert
• Contactcenter: de dienst waartoe de Klant vragen en meldingen kan richten via
het telefoonnummer +32 3 37 60 785, het e-mailadres info@nesto.be of het online
contactformulier op de Website.
3. Geldigheid, kennisname en aanvaarding
§1 Op elke overeenkomst, in de ruimste zin van het woord, tussen NESTO en de
Klant zijn deze Voorwaarden inclusief bijlagen van toepassing.
§2 Door de aard van de dienstverlening en bij urgente Zorgprestaties kan NESTO de
geldende Voorwaarden niet altijd voor de start van de overeenkomst aan de Klant
verstrekken. Desalniettemin streeft NESTO ernaar de Klant voldoende gelegenheid
te bieden om de Voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De Klant
kan de Voorwaarden vrij inzien via de Website of er een kopie van aanvragen via het
Contactcenter of in de Praktijk. NESTO zal waar mogelijk ook expliciet naar de
Voorwaarden verwijzen bij afspraak- en bestelbevestigingen, facturen en
betaalherinneringen, evenals bij het gebruik van de Website, al dan niet via een
aanklikbare link en/of met een verplichte klikactie door de Klant.
§3 De Nederlandstalige Voorwaarden primeren op eventuele vertalingen.
§4 Bij tegenstrijdigheid tussen de Voorwaarden van NESTO en voorwaarden van de
Klant, komen partijen overeen om over de betrokken bepalingen te onderhandelen.
Afwijkende afspraken worden schriftelijk bevestigd en hebben alleen betrekking op de
afwijkende bepaling(en), terwijl de overige onverminderd van kracht blijven.
§5 Indien bepalingen in strijd zijn met de Belgische wetgeving of nietig, heeft dit geen
invloed op de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen. De ongeldige of nietige
bepalingen dienen dan gelezen te worden als een geldige bepaling waarbij het resultaat
zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.
§6 NESTO behoudt zich het recht voor om haar Voorwaarden en prijzen op elk moment
te wijzigen, maar niet ten nadele van de verbonden Klant. Elke wijziging die lopende of
toekomstige overeenkomsten met de Klant kan beïnvloeden, wordt ter kennisgeving en
aanvaarding aan de Klant voorgelegd.
§7 Afspraken of toezeggingen gemaakt door andere partijen dan door NESTO
aangesteld zijn enkel geldig na schriftelijke bevestiging door NESTO.
§8 Elke overeenkomst met NESTO betreft een inspanningsverbintenis (i.e. geen
resultaatsverbintenis) waarbij NESTO haar Diensten en Zorgprestaties naar best
vermogen en volgens de gangbare praktijken in de sector uitvoert, met de
zorgvuldigheid die de Klant redelijkerwijs mag verwachten.
4. Afspraak maken
§1 De Klant die de afspraak maakt, erkent over de nodige handteken- en
beslissingsbevoegdheid en/of toestemming van de Diereigenaar te beschikken om het
Dier ter Zorgprestatie bij NESTO aan te bieden.
§2 Afspraken voor Zorgprestaties in de Praktijk tijdens de openingsuren kan de Klant
maken via de contactgegevens van de desbetreffende praktijk, de Website of de
Applicatie Mijndieren.eu. Een afspraak is pas definitief nadat NESTO of de Applicatie
de afspraak expliciet bevestigt.
§3 Per Dier dient een aparte afspraak gemaakt te worden.
§4 De Klant kan een huisbezoek aanvragen via de contactgegevens van de
desbetreffende praktijk waarbij NESTO zich het recht voorbehoudt om dergelijk verzoek
al dan niet te aanvaarden en hiervoor verplaatsingskosten aan te rekenen.
§5 NESTO behoudt zich het recht voor om nieuwe afspraken te weigeren bij Klanten
die herhaaldelijk afspraken annuleren of herhaaldelijk niet komen opdagen.
§6 Voor de uitvoering van de Zorgprestatie mag NESTO naar eigen goeddunken
Dierenartsen aanstellen, met inachtname van de wettelijk toegestane bevoegdheden.
5. Afspraak annuleren
§1 De Klant dient gemaakte afspraken via de contactgegevens van de desbetreffende
praktijk te verplaatsen of te annuleren. Annulatie is gratis mits deze minstens 24 uur
voor de geplande afspraak plaatsvindt. Bij laattijdige annulatie of "no-show" dient de
Klant de voorziene consultatie, en eventuele kosten voor gereserveerde tijd, goederen
en apparatuur te vergoeden.
6. Toestemming, uitvoering en risico’s Zorgprestatie
§1 De Dierenarts informeert de Klant naar best vermogen over de inhoud, mogelijke
resultaten, risico’s en kosten van de voorgestelde Zorgprestatie. De Klant heeft het
recht om op elk moment bijkomende informatie te vragen en om de Zorgprestatie al
dan niet te weigeren.
§2 NESTO kan de Klant een verklaring ter ondertekening voorleggen om de aard van
de Zorgprestatie en de daaraan verbonden risico’s en kosten expliciet te aanvaarden,
doch is hiertoe niet verplicht.
§3 NESTO is niet aansprakelijk voor een uitgevoerde Zorgprestatie die niet het
gewenste resultaat oplevert, tenzij er sprake zou zijn van grove fout of kwaad opzet. De
Klant erkent door de Dierenarts geïnformeerd te zijn over de mogelijke risico’s van de
Zorgprestatie en aanvaardt dat elke Zorgprestatie een inspanningsverbintenis en geen
resultaatsverbintenis betreft.
§4 Bij vermoedens van verwaarlozing, dierenmishandeling of gezondheidsrisico’s door
ziektes, zal NESTO de bevoegde instanties waarschuwen. Als een dier onnodig lijdt,
geen redelijke kans heeft op herstel en/of waardig leven of té gevaarlijk wordt voor diens
omgeving, is de Dierenarts ook gerechtigd om het betrokken dier te euthanaseren,
zonder enige vergoeding aan de Klant verschuldigd te zijn. NESTO zal een intentie tot
euthanasie voor zover mogelijk vooraf aan de Klant melden en in overleg uitvoeren,
zonder dat dit verplicht is.
§5 Indien een Dier overlijdt tijdens de Zorgprestatie of na euthanasie, bespreekt NESTO
de mogelijke vervolgstappen met de Klant. Het stoffelijk overschot kan bijvoorbeeld bij
de Klant worden opgehaald of door NESTO in bewaring worden genomen tot een
beslissing volgt over de verdere procedure. Alle kosten voor bewaring, transport, afvoer
of crematie zijn voor rekening van de Klant.
Algemene Voorwaarden Nesto, ©2024 2/5
7. Verblijf en ophaling van Dieren
§1 De Klant betaalt een vergoeding voor elke dag dat het Dier bij NESTO verblijft.
De dag van opname wordt niet als verblijfdag gerekend, de dag van ontslag wel en
dit ongeacht het tijdstip van ophaling. De vergoeding is een vast tarief per
kalenderdag (afhankelijk van de desbetreffende praktijk), vermeerderd met
eventuele kosten voor voeding, medicatie en verzorgingsmateriaal.
§2 NESTO verwittigt de Klant van zodra het Dier beschikbaar is voor ontslag. De
Klant verbindt zich ertoe om het Dier zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 3
werkdagen op te halen. Bij overschrijding van deze termijn herinnert NESTO de Klant
aan de ophaalplicht. 7 dagen na verzending van een schriftelijke herinnering heeft
NESTO het recht om het Dier te herplaatsen of te verkopen. Eventuele meerkosten
worden aan de Klant aangerekend, eventuele opbrengsten in mindering gebracht
van het door de Klant aan NESTO verschuldigde bedrag. Een eventueel saldo wordt
via overschrijving aan de Klant terugbetaald.
8. Verplichtingen van de Klant
§1 De Klant verstrekt alle informatie aan de Dierenarts die relevant kan zijn voor de
uitvoering van de Zorgprestatie, het welzijn van het Dier en de veiligheid van derden,
zoals informatie over voorgaande medische ingrepen, allergieën en/of bijtgedrag.
§2 De Klant verleent voldoende medewerking aan de Dierenarts om de Zorgprestatie
correct, vlot en veilig te laten verlopen. Bij gebreke daaraan kan NESTO de
Zorgprestatie weigeren, stoppen of de overeenkomst geheel ontbinden, zonder de
Klant daarvoor een vergoeding verschuldigd te zijn.
§3 De Klant respecteert door de Dierenarts meegedeelde instructies voor
voorbereiding en nazorg van de Zorgprestatie zoals het al dan niet voederen voor de
Zorgprestatie, verzorging na de Zorgprestatie en het stipt toedienen van medicatie.
§4 De Klant dient het Dier op geschikte wijze te vervoeren, aan te bieden en af te
schermen van andere Dieren, bijvoorbeeld met transportbox, leiband of muilkorf.
9. Ontbinding & overmacht
§1 NESTO mag de overeenkomst ontbinden, indien zij haar verplichtingen niet kan
nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht worden alle
omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door NESTO beïnvloed kunnen
worden zoals en niet beperkt tot: pandemie, stakingen, verkeersbelemmeringen,
uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, vertraagde of foutieve levering door
derden, … In dergelijk geval heeft de Klant recht op teruggave van reeds aan NESTO
betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor bestelde Goederen
die nog niet geleverd werden en/of Diensten en Zorgprestaties die nog niet werden
uitgevoerd.
§2 NESTO mag de verderzetting of hernieuwing van een overeenkomst opschorten
of buitengerechtelijk ontbinden, zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn, als:
- de Klant de betaalplicht niet respecteert
- de Klant onvoldoende informatie of medewerking verleent aan de Dierenarts om
de Zorgprestatie correct, veilig en diervriendelijk uit te voeren
- de Dierenarts de Zorgprestatie niet kan uitvoeren omwille van ethische of
deontologische bezwaren
- de Dierenarts meent dat de Zorgprestatie te weinig kans op slagen heeft, té
risicovol is of het Dier onnodig leed zou toebrengen.
De Dierenarts mag de Zorgprestatie niet weigeren als de uitvoering wettelijk verplicht
is of het gevolg van een tuchtsanctie.
§3 Partijen kunnen de overeenkomst buitengerechtelijk en kosteloos ontbinden als
de andere partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt. Partijen bevestigen
elke intentie tot ontbinding schriftelijk, gemotiveerd en zo snel mogelijk aan elkaar.
§4 De Klant blijft gehouden aan de betaling van schulden ontstaan voor datum van
ontbinding. Indien Zorgprestaties of Goederen slechts gedeeltelijk werden geleverd,
ongeacht het tijdstip, worden deze afzonderlijk aangerekend.
10. Website
§1 NESTO mag de vorm en inhoud van haar Website naar eigen goeddunken
aanpassen, inperken of uitbreiden.
§2 Hoewel NESTO zich inspant om de Website optimaal te laten functioneren en te
beveiligen zijn eventuele storingen, onderbrekingen, verlies van data of onbedoelde
verspreiding van virussen of malware nooit uit te sluiten. NESTO kan hiervoor niet
aansprakelijk worden gesteld.
§3 Door bepaalde online Applicaties te gebruiken, erkent en aanvaardt de Klant dat
deze Applicaties, ontwikkeld en beheerd door derde partijen, mogelijks andere
gebruikersvoorwaarden, cookies en databeheer toepassen dan NESTO. De Klant
beslist zelf om dergelijke Applicaties al dan niet te gebruiken.
§4 De Klant dient zelf na te gaan in hoeverre algemene informatie of tips die NESTO
via haar Website deelt, toepasbaar zijn op diens Dier en zich waar nodig bijkomend
te informeren bij officiële instanties en/of een erkend Dierenarts.
11. Privacy
§1 Conform de Belgische wet van 8.12.1992 met betrekking tot de bescherming van
het privéleven in de verwerking van persoonlijke gegevens behandelt NESTO
Klantgegevens als vertrouwelijke informatie die ze niet zal doorgeven, verhuren of
verkopen aan derden, tenzij met expliciete toestemming van de Klant.
§2 De Klant is zelf verantwoordelijk voor het vertrouwelijk houden van eventuele
logingegevens en het gebruik van paswoorden die gecodeerd opgeslagen worden.
NESTO heeft geen toegang tot login gegevens en paswoorden van de Klant.
§3 Door de Klant meegedeelde persoonsgegevens worden gebruikt voor de uitvoering
van de overeenkomst, behandeling van klachten, factuurinvordering en promotionele
of informatieve communicatie.
§4 De Klant heeft recht op inzage en correctie van diens persoonsgegevens, om zich
kosteloos te verzetten tegen het gebruik van diens gegevens voor direct marketing
doeleinden en om informatie over het Privacy Beleid van NESTO op te vragen. Hiertoe
richt de Klant een schriftelijk en gedateerd verzoek aan het Contactcenter met
voorlegging van een geldig identiteitsbewijs.
12. Cookies
§1 Door de NESTO Website te bezoeken kunnen “cookies” op de harde schijf van
computers en mobiele apparaten van de Klant geplaatst worden. Een cookie is een
tekstbestand dat door de server van een Website in de browser van het toestel
geplaatst wordt telkens men een Website raadpleegt. NESTO houdt eveneens online
(anonieme) bezoekersstatistieken bij om na te gaan welke pagina’s van de Website in
welke mate bezocht worden.
NESTO gebruikt volgende cookies:
• Functionele cookies: zoals het bijhouden van login gegevens.
• Social Media cookies: voor informatie die men op de Website bekijkt en wil delen via
sociale media. Voor het functioneren van deze buttons worden social media cookies
van de social media partijen gebruikt, zodat deze de account herkennen van de
bezoeker die een artikel wil delen.
• Advertentie cookies: Via deze cookies worden relevante advertenties getoond in
functie van persoonlijke interesses.
De Klant kan diens internetbrowser zodanig instellen dat cookies niet worden
geaccepteerd, dat er een waarschuwing verschijnt wanneer een cookie geïnstalleerd
wordt of dat de cookies van de harde schijf worden verwijderd via diens browser
instellingen. Door deze actie is het mogelijk dat bepaalde grafische elementen niet
correct verschijnen, of dat bepaalde applicaties onbruikbaar zijn. Door gebruik te maken
van de NESTO Website, gaat de Klant akkoord met het gebruik van cookies.
13. Intellectuele eigendomsrechten & Wetenschappelijk onderzoek
§1 Alle door NESTO gemaakte documenten, beelden, teksten, ontwerpen en alle
andere intellectuele werken ongeacht de vorm, blijven eigendom van NESTO. Het is de
Klant niet toegestaan om deze zelf of met behulp van derden te verspreiden, te
kopiëren, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken zonder expliciete
voorafgaande toestemming van NESTO.
§2 Indien NESTO informatie van partners, overheidsinstanties of derden weergeeft of
overmaakt, is dat louter indicatief zonder garantie op inhoudelijke correctheid.
§3 NESTO mag informatie, stalen of organisch materiaal van behandelde dieren
gebruiken voor statistisch en/of wetenschappelijk onderzoek, tenzij de Klant dit
uitdrukkelijk weigert.
§4 De Klant kan op verzoek en tegen vergoeding een kopie van onderzoeksverslagen
en beeldvormingsresultaten (bv. röntgenfoto’s) opvragen.
14. Klachtenprocedure
§1 Eventuele klachten over de dienstverlening van NESTO dienen NESTO binnen de
14 kalenderdagen in schriftelijke vorm te bereiken, waarna NESTO de ontvangst van
de klacht binnen de 30 dagen bevestigt en vervolgens zo snel mogelijk en naar best
vermogen behandelt. De Klant mag klachten ook overmaken aan de
consumentenombudsdienst van de F.O.D. Economie via
https://consumentenombudsdienst.be/nl.
15. Aansprakelijkheid
§1 Conform Art. VI.83, 13° WER is de aansprakelijkheid van NESTO beperkt tot directe
schade voor zover deze het gevolg zou zijn van niet-naleving van de aangegane
verbintenis of veroorzaakt door opzettelijke zware fout of bedrog door NESTO en/of
haar aangestelde(n). NESTO is correct verzekerd voor beroepsrisico’s. Informatie over
de gedekte risico’s en waarborgen is op verzoek beschikbaar.
§2 NESTO is niet aansprakelijk voor indirecte gevolgschade zoals, doch niet beperkt
tot: vandalisme, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen in de Praktijk,
winstderving, niet-toegekende uitkeringen door verzekeraars en schade of letsels
veroorzaakt buiten de Praktijk
§3 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect
uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk
binnen de 14 kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden
schade. Voor zover die gegrond, aantoonbaar en in financiële waarde uit te drukken is,
wordt de schade tussen partijen vergoed. In geen geval ontheft dit de Klant van de
betalingsplicht voor facturen die niet rechtstreeks op de schade betrekking hebben.
Algemene Voorwaarden Nesto, ©2024 3/5
16. Geschillen, bewijs en toepasselijk recht
§1 De Klant aanvaardt dat analoge en digitale communicatie, back-ups en
camerabeelden als bewijs kunnen dienen.
§2 Het Belgisch recht is van toepassing, met uitzondering wanneer de dwingende
bepalingen van internationaal privaatrecht inzake toepasselijk recht voor consumenten
spelen en een andere recht aanwijzen. Bij gerechtelijke geschillen zijn de (Belgische)
rechtbanken van de zetel van NESTO bevoegd behalve wanneer de dwingende
bepalingen inzake rechtsmacht voor consumentenovereenkomsten van toepassing
zijn. Dan zijn de rechtbanken bevoegd zoals aangewezen door het internationale
privaatrecht. De Klant kan zich ook wenden tot het ODR-platform voor online
geschillenbeslechting:https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=mai
n.home2.show&lng=NL
§3 Het Weens koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten
BEPALINGEN VOOR VERKOOP VAN GOEDEREN
17. Aanbod en bestelproces
§1 NESTO biedt de Klant de mogelijkheid om bepaalde Goederen aan te kopen zoals
doch niet beperkt tot dierbenodigdheden, dierenvoeding, medicatie en
verzorgingsmateriaal.
§2 Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt en kan steeds worden aangepast of
ingetrokken door NESTO. Indien een artikel of promotie een beperkte geldigheidsduur
heeft of onder Voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk op de Website vermeld.
NESTO is in geen geval aansprakelijk voor het niet beschikbaar zijn van een artikel. In
geval een artikel niet beschikbaar is en de bestelling reeds door NESTO werd
bevestigd, komen partijen overeen de transactie te annuleren zonder enige vorm van
schadevergoeding.
§3 NESTO behoudt zich het recht voor om bestellingen naar eigen goeddunken te
aanvaarden of te weigeren. Bestellingen afkomstig van een Klant met dewelke een
geschil bestaat of van een frauduleus lijkend profiel of waaruit een ernstige
tekortkoming van de Klant blijkt, mogen door NESTO geannuleerd of geweigerd
worden.
§4 Elke aanvraag tot levering van Goederen die de Klant aan NESTO overmaakt via
telefoon, e-mail of de Website alsook het door de Dierenarts aan de Klant overhandigen
van Goederen tijdens de Zorgprestatie wordt beschouwd als een bestelling en als een
geldige koopovereenkomst.
§5 Waar mogelijk worden aanvaarde bestellingen voor levering aan de Klant bevestigd
middels een schriftelijke bestelbevestiging. Indien de Goederen op dezelfde dag
worden besteld en geleverd, overhandigd of afgehaald, volstaat de factuur als bewijs.
18. Levering
§1 De methode van levering wordt bij bestelling met de Klant afgesproken. Goederen
kunnen aan de Klant overhandigd worden in de Praktijk, door de Klant afgehaald
worden in de Praktijk of aan huis geleverd.
§2 Indien Goederen op een door de Klant opgegeven adres worden geleverd, behoudt
NESTO zich het recht voor om:
- de verzending en levering aan een transporteur naar keuze toe te vertrouwen
- verzendkosten aan te rekenen.
§3 Bestelde Goederen met afhaling door de Klant in de Praktijk, blijven 14
kalenderdagen ter beschikking te rekenen vanaf de datum waarop NESTO aan de Klant
heeft gemeld dat de Goederen beschikbaar zijn voor afhaling. Bij overschrijding van de
termijn, zal NESTO de Klant gratis aan de afgesproken afhaling herinneren. Vanaf de
7
e
kalenderdagen na deze herinnering mag NESTO kosten voor de opslag van de
Goederen aanrekenen of onbetaalde Goederen terug in bezit nemen zonder de Klant
enige vergoeding verschuldigd te zijn.
19. Eigendomsvoorbehoud
§1 Conform artikel 3:92 van het Burgerlijk Wetboek blijft NESTO eigenaar van
geleverde Goederen tot de Klant de overeengekomen koopsom volledig heeft betaald.
Wanneer de Klant insolvent blijkt, in gebreke blijft of diens verplichtingen niet nakomt
om welke reden dan ook, behoudt NESTO zich het recht voor om de voorziene levering
op te schorten of de Goederen te revindiceren, al dan niet door deze zelf of via een
aangestelde vervoerder op te halen en de overeenkomst met de Klant te ontbinden.
§2 De Klant mag geleverde medicatie enkel inzetten voor het beoogde gebruik en Dier.
In geen geval mag de Klant geleverde medicatie verhandelen, vervreemden,
aanpassen of toedienen aan andere Dieren of Personen dan diegene waarvoor de
medicatie werd voorgeschreven.
§3 Indien de Klant Goederen heeft besteld voor een derde eindgebruiker of deze
doorverkocht, blijft NESTO slechts gehouden tot haar verplichtingen jegens de Klant.
De Klant neemt in dergelijk geval de verantwoordelijkheden en wettelijke verplichtingen
jegens de eindgebruiker over.
20. Zichttermijn en herroepingsrecht
§1 De Klant, indien die consument is volgens art. I.1; 2° WER en geen onderneming of
rechtspersoon, heeft het recht om zonder opgave van redenen een koopovereenkomst
te herroepen binnen een termijn van 14 kalenderdagen, te tellen vanaf de dag waarop
de Klant of een door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de
Goederen fysiek in bezit krijgt.
§2 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op Goederen die:
• voedingswaren bevatten;
• aan bederf onderhevig zijn of snel hun vervaldatum zullen bereiken;
• die met het oog op de hygiëne en/of (volks)gezondheid niet teruggestuurd mogen
worden, zoals bijvoorbeeld medicatie of medisch verzorgingsmateriaal;
• waarvan het zegel na de levering door de Klant werd verbroken;
• die volgens de specificaties van de Klant gemaakt of aangepast werden of duidelijk
gepersonaliseerd zijn.
§3 De Klant dient de beslissing om te herroepen in elk geval te melden aan NESTO
voordat de herroepingstermijn is verstreken en dit via een ondubbelzinnige verklaring
(bv. per E-mail). De Klant kan hiervoor gebruik maken van het bijgevoegde
modelformulier (bijlage 2) voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht.
§4 De Klant moet de Goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14
kalenderdagen na de dag waarop de Klant diens beslissing om de overeenkomst te
herroepen aan NESTO heeft meegedeeld, terugzenden of overhandigen aan de
Praktijk waar de Klant de Goederen had afgehaald. Alleen artikelen die teruggezonden
worden inclusief alle toebehoren en gebruiksaanwijzingen en voor zover mogelijk
vergezeld van de originele verpakking, worden teruggenomen. De directe kosten van
het terugzenden van Goederen zijn ten laste van de Klant.
§5 Bij herroeping zal NESTO alle tot op dat moment ontvangen betalingen, aan de Klant
terugbetalen binnen maximum 30 dagen nadat NESTO op de hoogte is gesteld van de
beslissing tot herroeping. Bij Verkoopovereenkomsten kan NESTO wachten met de
terugbetaling totdat alle Goederen werden teruggekregen, of tot de Klant heeft
aangetoond dat ze werden teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt. NESTO
behoudt zich hierbij het recht voor om de staat en veiligheid van geretourneerde
Goederen eerst te controleren.
21. Garantie en gebreken
§1 De Klant heeft recht op garantie vanaf de datum van levering conform de wet van
21.09.2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij Verkoop van
consumptiegoederen (art.1649bis e.v. Oud BW). Elke afwijkende commerciële garantie
laat deze rechten onverminderd.
§2 Bij vaststelling van een gebrek of incorrecte levering dient de Klant NESTO zo snel
mogelijk te verwittigen en minstens binnen een termijn van 2 maanden na vaststelling
ervan. Nadien vervalt elk recht op herstelling, vervanging, ontbinding,
schadeloosstelling, prijsvermindering of anderszins.
§3 Garantie geldt niet voor defecten ten gevolge van bijt- of krabsporen, ongelukken,
verwaarlozing, valpartijen, gebruik van het artikel in strijd met doel waarvoor het
ontworpen werd, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding,
aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht of onvoldoende
onderhoud, of elk andere vorm van abnormaal of incorrect gebruik.
§4 Defecten die zich manifesteren na een periode van twee jaar volgend op datum van
aankoop, desgevallend levering, worden geacht geen verborgen gebreken te zijn,
behoudens tegenbewijs door de Klant.
TARIEVEN, BETALINGEN & FACTUURINVORDERING
22. Tarieven
§1 Alle tarieven of prijzen die NESTO, al dan niet mondeling of via haar Website, aan
de Klant meedeelt, zijn indicatief, in euro en inclusief btw en wettelijke taksen, tenzij
expliciet anders vermeld. Tijdelijke aanbiedingen of aanbiedingen die onder specifieke
voorwaarden geschieden worden apart weergegeven.
§2 NESTO is niet verantwoordelijk voor foutieve weergaven van aanbod, diensten of
prijzen door onvolledige informatie, drukfouten, afwijkende kleurweergave of informatie
die verouderd is. Afbeeldingen kunnen elementen bevatten die niet in de prijs zijn
inbegrepen en kleuren kunnen afwijken van de werkelijkheid omdat ze onder meer
afhankelijk zijn van scherminstellingen bij de gebruiker.
§3 Op eenvoudig verzoek ontvangt de klant een vrijblijvende kostenraming voor
voorziene Zorgprestaties. Dergelijke kostenramingen zijn indicatieve inschattingen
waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Onvoorziene kosten voor bijkomende
onderzoeken, medicatie, Goederen of ten gevolge van complicaties tijdens of na de
Zorgprestatie blijven ten laste van de Klant.
§4 Zijn niet standaard in de tarieven inbegrepen, tenzij expliciet vermeld:
• Zorgprestaties buiten de openingsuren (bv. spoedinterventies) of buiten de
praktijkruimte (bv. huisbezoek)
• eventuele kosten gemaakt door derde partijen (bv. medische beeldvorming,
verzendkosten, …)
• eventuele verblijfskosten als het Dier bij NESTO verblijft
§5 De Klant is zelf verantwoordelijk om de nodige documenten aan diens eventuele
verzekering over te maken. NESTO is in geen geval aansprakelijk voor het al dan niet
Algemene Voorwaarden Nesto, ©2024 4/5
toekennen van uitbetalingen door de verzekeraar of voor eventuele gevolgen van
onjuiste of laattijdige indiening.
23. Betalingen
§1 Facturen zijn in principe contant te betalen in de Praktijk via Bancontact,
kredietkaart, Payconiq of cash betaling.
§2 Het is NESTO toegestaan om een voorschotbetaling te vragen en de grootteorde
daarvan naar eigen goeddunken te bepalen vóór aanvang van een Zorgprestatie of
levering van Goederen.
§3 Indien de Klant om welke reden dan ook de betaling niet contant kan uitvoeren of
een verlengde betaaltermijn door NESTO zou worden toegestaan, heeft NESTO het
recht om de Klant een schriftelijke betalingsbelofte ter ondertekening voor te leggen
alvorens Zorgprestaties aan te vatten. De Klant erkent dat dergelijke betalingsbelofte
als expliciete aanvaarding van de schuldvordering geldt en kan dienen als
bewijsvoering in het kader van geschillenbeslechting en/of invorderingsprocedures.
§4 De Klant verbindt zich ertoe NESTO onmiddellijk te verwittigen in geval van
insolventierisico’s, schuldbemiddeling en elk scenario dat de stipte en volledige
betaling in welke mate ook kan beïnvloeden, opschorten of verhinderen. De klant
bezorgt hierbij de nodige informatie en contactgegevens van betrokken derden.
24. Factuurinvordering bij laattijdige betaling
§1 De Klant kan op elk ogenblik een actueel overzicht van diens Bestellingen,
facturen en betalingen opvragen via het Contactcenter of via de contactgegevens
van de desbetreffende praktijk.
§2 Bij overschrijding van de betaaltermijn, om welke reden ook, start NESTO een
invorderingsproces, al dan niet via een externe partij aan wie NESTO hiervoor de
nodige klantgegevens overmaakt. De Klant blijft in elk geval gehouden tot een
volledige vergoeding van de buitengerechtelijke en/of gerechtelijke incassokosten.
§2 Factuurinvordering bij consumenten conform Boek XIX Wetboek Economisch
Recht.
Na overschrijding van de betaaltermijn ontvangt de Klant een gratis betaalherinnering
en een termijn van 14 kalenderdagen om het verschuldigde bedrag te voldoen. Voor
deze eerste betaalherinnering worden geen kosten aangerekend.
Bij overschrijding van de in de betaalherinnering vermelde termijn worden volgende
invorderingskosten opeisbaar:
- Verwijlinteresten volgens art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de
bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties:
https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod/structuur_en_diensten/algemene_admi
nistraties/thesaurie/rentevoet_betalingsachterstand_handelstransacties
- Eenmalig forfaitair schadebeding
• 20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 €
• 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€
• 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 500,01€ met een
maximum van 2.000,00€
- Forfaitaire aanmaankost van 7,50 € per brief plus portkosten, voor elke brief vanaf
de 4e aanmaning per kalenderjaar.
De Klant heeft het recht om bijkomende informatie over facturen te vragen, een
afbetalingsplan aan te vragen, schuldbemiddeling te melden alsook om ontvangen
facturen te betwisten. De Klant dient hiervoor binnen de 14 kalenderdagen een
schriftelijk en gemotiveerd verzoek aan NESTO over te maken, waarna NESTO en/of
de door haar aangestelde schuldinvorderaars de invorderingsprocedure tijdelijk
opschorten conform de wettelijk omschreven termijnen van Boek XIX van het
Wetboek Economisch Recht.
§4 Factuurinvordering bij ondernemingen
Voor overeenkomsten met ondernemingen gelden de wettelijke bepalingen inzake
factuurinvordering bij handelstransacties, inclusief de bepalingen over verschuldigde
interesten volgens art. 5. Wet betalingsachterstand dd. 02/08/2002. Bij laattijdige of
onvolledige betaling is er vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en
zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling een forfaitaire
schadevergoeding opeisbaar over het verschuldigde bedrag. Dit schadebeding
bedraagt 10% van de hoofdsom met een minimum van 50,00€, verhoogd met
forfaitaire administratiekosten ten bedrage van 12,50€ en nogmaals verhoogd met
eventuele bank-, port- en/of transactiekosten voor zover die van toepassing zijn en
de desgevallende rechtsplegingvergoeding.
25. Terugbetalingen & Wederkerigheidsbeding
§1 Indien de Klant recht heeft op terugbetaling, dan betaalt NESTO de Klant terug
met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie werd verricht,
tenzij de Klant uitdrukkelijk andere betaalinformatie doorgeeft. Voor terugbetalingen
worden geen transactie- of administratiekosten aangerekend.
§2 Terugbetalingen gebeuren zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 30 dagen. Bij
verkoopovereenkomsten kan NESTO wachten met terugbetaling tot alle Goederen
werden teruggekregen, of tot de Klant heeft aangetoond dat de Goederen werden
teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt. De directe kosten van het
eventueel terugzenden van goederen blijven ten laste van de klant.
§3 Conform art. VI.83 WER. 17° heeft de Klant-Consument recht op gelijkwaardige
vergoeding als NESTO haar verbintenissen niet nakomt. Indien NESTO en de KlantConsument elkaar enige vergoeding of terugbetaling verschuldigd zijn, gelden de in
deze Voorwaarden vermelde bedragen voor beide partijen.
BIJLAGE 1: OVERZICHT VAN BIJ NESTO AANGESLOTEN
JURIDISCHE ENTITEITEN
Bovenvermelde Voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst gesloten
tussen de Klant en NESTO of tussen de Klant en elke bij NESTO aangesloten
dierenartspraktijk, zijnde:
1. Dierenkliniek Orion, Voortkapelseweg 102, 2200 Herentals, BE0716.941.945
2. Cabinet Vétérinaire Demoulin-Poncelet, Herbert Hooverlaan 22, 1200 Sint-LambrechtsWoluwe, BE0730.713.173
3. De Morette Kleine Dieren, Edingsesteenweg 241, 1730 Asse, BE0443.249.121
4. Dier & Dorp, Rijmenamseweg 180, 2820 Bonheiden, BE0446.683.614
5. Kruisbos, Aarschotsesteenweg 320, 3111 Wezemaal, BE0475.548.438
6. Veterinair Quadrant Herfelingen, Steenweg Asse 144, 1540 Herfelingen, BE0898.037.183
7. Veterinair Quadrant Denderleeuw, Steenweg 529, 9470 Denderleeuw, BE0898.037.183
8. Dierenartsencentrum Trigenio, Dorsel 38, 2560 Nijlen, BE0475.531.513
9. DAP Merckx, Leuvensesteenweg 30, 3370 Boutersem, BE0475.548.438
10. Dierenartsencentrum De Vledermuis, Pulmstraat 18A, 9750 Kruisem, BE0439.477.504
11. DnA Dierenartsencentrum, Mechelsesteenweg 1062, 3020 Herent, BE0475.518.447
12. Vets for Pets Koksijde, Robert Vandammestraat 40, 8670 Koksijde, BE0761.460.292
13. Vets for Pets Nieuwpoort, Albert I laan 107, 8620 Nieuwpoort, BE0761.460.292
14. Vets for Pets Westende, Arthur Meynneplein 6, 8434 Westende, BE0761.460.292
15. Kerberos, Tiensesteenweg 107, 3001 Heverlee, BE0475.548.438
16. Het Neerhof, Karel Alenlaan 4, 3293 Diest, BE0683.519.903
17. Curiovet (Dierenarts Dieter), Staatsbaan 187, 3210 Lubbeek, BE0475.548.438
18. Daktari, Dorpsstraat 48, 2845 Niel, BE0644.696.840
19. Cabinet vétérinaire MONVT, Avenue Reine Astrid 104, 4900 Spa, BE0871.289.236
20. Dierenartsencentrum De Brem, Gierlebaan 131, 2275 Lille, BE0446.894.638
21. Dierenartsencentrum De4Voeter, Hilarion Thanslaan 69, 3621 Lanaken, BE0819.422.346
22. Dierenartsenpraktijk Malfliet, Martelarenlaan 1, 9200 Grembergen-Dendermonde,
BE0812.117.157
23. Dierenartsenpraktijk De Roeck, Bortombestraat 11, 3401 Landen, BE0821.060.260
24. DAP Cloots, Acacialaan 31, 1840 Londerzeel, BE0790.305.223
25. DAP Aan de Watergang, Spaans Kwartier 51A, 9170 De Klinge, BE0789.821.906
26. DAP Aan de Watergang Sint-Gillis-Waas, Kronenhoekstraat 7, 9170 Sint-Gillis-Waas,
BE0789.821.906
27. DAP Aan de Watergang Stekene, Kerkstraat 25A, 9190 Stekene, BE0789.821.906
28. Aan de Watergang Sint-Jansteen, Hemelstraat 8a, 4564 BB Sint-Jansteen, NEDERLAND,
NLXXXXXXXXX
29. De Dierendokters Brasschaat, Zegeplein 10, 2930 Brasschaat, BE0508.621.280
30. De Dierendokters Vlimmeren, Statiestraat 3, 2340 Vlimmeren BE0508.621.280
31. DAP Dhondt, Willebrordusstraat 42, 3910 Pelt, BE0769.748.745
32. DAP De Kolis, Peerderbaan 243, 3910 Pelt, BE0769.750.923
33. DAP Het Bokt, Op de Kippen 8, 3990 Peer, BE0769.746.171
34. DAP Vee-Kracht, Hoksentstraat 55, 3940 Hechtel-Eksel, BE0547.868.668
35. DAP Equi-Repro, Rue des Longs Bâtis (Septon) 14, 6940 Durbuy, BE0743.695.238
36. DAP A-Plus, Gelmelstraat 68, 2320 Hoogstraten, BE0776.546.465